נוגד דיכאון אפקסור (וונלפקסין): תופעות לוואי ואזהרות

אפקסור Efexor הוא שם מסחרי של וונלפקסין Venlafaxine, תרופה נגד דיכאון ששייכת למשפחת תרופות שנקראת SNRI - מעכבי ספיגת סרוטונין ונוראפינפרין עם תופעות לוואי רבות וסיכון להתמכרות. אפקסור מיועדת לצורך טיפול בדיכאון, טיפול בחרדה כללית וטיפול בחרדה חברתית.
מידע מאתר
נוגד דיכאון אפקסור (וונלפקסין): תופעות לוואי ואזהרות
נוגד דיכאון אפקסור (וונלפקסין): תופעות לוואי ואזהרות

מידע מאתר MEDTV

חלק מתופעות הלוואי ואזהרות על השימוש של אפקסור כולל מידע מעלון לצרכן הן כדלקמן:

להורדת עלון לצרכן  אפקסור Efexor , וונלפקסין Venlafaxine הקלק כאן

תופעות לוואי של אפקסור הנפוצות ביותר

בנוסף לפעילות הרצויה של אפקסור בזמן השימוש בה עלולות להופיע השפעות לוואי כגון: יובש בפה, כאבי ראש, רעד, חוסר יציבות, עצירות, שלשול, בחילה, הקאה, ישנוניות, חריקת שיניים, עליה ברמת כולסטרול, מידריאסיס, שינוים בתאבון ובמשקל, אנורקסיה, אטקסיה, תת לחץ גם בעמידה, רגישות בעור כגון פריחה או גרד,הפריעות שינה, סחרחורות, כאבי פרקים, עייפות, חרדה, הרטבת לילה, אצירת שתן, אי תפקוד מיני אצל נשים וגברים, פיהוקים, תשישות, הזיות, חלומות לא רגילים (כולל סיוטים), תגובות אלרגיות, ירידה ברמת
נתרן בדם (מאופיינת בכאב ראש, קושי בריכוז ופגיעה בזכרון).


תופעות לוואי עיקריות של אפקסור לפי שכיחות


אפקסור  Venlafaxine נחקרה ביסודיות במחקרים קליניים. במחקרים אלה, תופעות הלוואי מתועדות בהשוואה לתופעות לוואי המתרחשים בקבוצה אחרת של אנשים שלא נטלו את התרופה. בדרך זו, אפשר לראות מה תופעות לוואי, באיזו תדירות הן מופיעות, ואיך הם משווים לקבוצה שלא נטלה את התרופה. בהתבסס על מחקרים אלה, תופעות הלוואי הנפוצות ביותר של אפקסור venlafaxine כוללות:

בחילה - עד 58 אחוזים מאנשים
כאב ראש - עד 26.1 אחוזים
נמנום - עד 23 אחוזים
יובש בפה - עד 22 אחוזים
סחרחורת - עד 23.9 אחוזים
נדודי שינה - עד 22.5 אחוזים
עצבנות - עד 21.3 אחוזים
אובדן התיאבון - 17 אחוזים
חולשת גוף - עד ל -16.9 אחוזים
זעה - עד ל -19.3 אחוזים
עצירות - עד 15 אחוזים
לחץ דם גבוה - עד 13 אחוזים
בעיות שפיכה - עד 12.5 אחוזים
חרדה - עד 11.2 אחוזים
רעד (רעידות) - עד 10.2 אחוזים
שלשול - עד 8 אחוזים של
פיהוק - עד 8 אחוזים
צמרמורות - עד 6.8 אחוזים
הקאות - עד 6.8 אחוזים
קשיי עיכול (דיספפסיה) - עד 6.7 אחוזים
אימפוטנציה  - עד 6 אחוזים של אנשים
ראייה מטושטשת - עד 6 אחוזים

תופעות לוואי אחרות של אפקסור בשכיחות בין 1 ל- 6 אחוזים:
ירידה בחשק מיני ירד (ליבידו), זיהומים, פלאשינג (אדמומיות של העור, במיוחד בפנים), ירידה במשקל, עלייה במשקל,  חלומות חריגים, כולסטרול גבוה, תסיסה, בלבול, מחשבות חריגות, הטלת שתן מוגברת, שינויי בחוש טעם. 

תופעות לוואי נדירות של אפקסור - בין 0 ל- 1 אחוז:

כאבים בחזה, נפיחות, קצב לב לא סדיר (הפרעה בקצב לב), נפיחות הלשון, כיבים בפה, טחורים, כאבי שרירים ועצמות, דימום חריג או חבורות, אנמיה, בעיות בכבד, מאונייה או היפומאניה, ירידה ברמות נתרן בדם, אסטמה, אקנה, דום נשימה בשינה, קטרקט, ערמונית מוגדלת, התקפים, אובדן שיער 

תופעות לוואי של אפקסור המחייבות התייחסות מיוחדת

ישנם מספר תופעות לוואי של אפקסור פחות נפוצות, אך חמורות יותר. יש לדווח לרופא המטפל על הופעת תסמינים אלה שכוללות, אך אינן מוגבלות ל: פריחה, חום, בצקת, הפריות שינה או שינוי קיצוני במצב רוח, קצב לב מהיר, כאב בחזה, קשיי נשימה, יתר לחץ דם, התעלפות, פרכוסים, תנועות לא רצוניות, בלבול, צהבת, קשיים במתן שתן או שליטה במתן שתן, מקבל שטפי דם או מדמם בקלות, תנועות בלתי רצוניות, התפרציות רגשיות, בלבול, תגובות מניה או היפומניה. יש לפנות לרופא מיד במקרה של: שינוי ברמת אנזימי כבד ובעיות כבד חמורות: בחילה, הקאה, איבוד תיאבון, הרגשה כללית לא טובה, חום, הצהבת העור ועיניים ושתם כהה, תגובות אלרגיות הכוללות: פריחה, גירוד, חרלת, התנפחות הפנים, שפתיים, פה, לשון, קשיים בבליעה או נשימה, דימום בקיבה.

אזהרות על נטילת אפקסור


סיכון אובדני הקשור לנטילת תרופות נגד דיכאון

בזמן נטילת אפקסור מומלץ כי המטופלים ובני משפחותיהם יעקבו אחרי שינויים התנהגותיים כגון: הגברת הדיכאון, מחשבות אובדניות, תוקפנות וכדומה. במידה וחלו שינויים כאלה יש לפנות מיידית לרופא. יש להקפיד הקפדה יתרה על המלצה זאת במטופלים צעירים בגילאי 18-24. מידע מניסויים רפואיים מראה כי בוגרים צעירים, במיוחד אלו הסובלים מדיכאון, עלולים להיות בסיכון גבוה יותר להתנהגות אובדנית כולל ניסיונות התאבדות כאשר הינם מטופלים באפקסור. מירב ניסיונות ההתאבדות בניסוים הרפואיים בדיכאון היו בחולים בני 18 עד 30 שנים. בילדים ובמתבגרים ובמבוגרים צעירים עד גיל 24 אשר לקחו תרופות נגד דיכאון כולל אפקסור - נצפתה עליה בתופעות לוואי כגון: ניסיון התאבדות,מחשבות אבדניות ועוינות. אפקסור אינה מיועדת בדרך כלל לשימוש בילדים ומתבגרים מתחת לגיל 18 . בילדים ומתבגרים מתחת לגיל 18 אשר לקחו אפקסור, נצפתה עליה בתופעות לוואי כגון ניסיון התאבדות, מחשבות אובדניות ועוינות. יש לדווח לרופא אם הופיעו חלק מתופעות הלוואי שפורטו או שהן הוחמרו .

נטילת אפקסור בזמן הריון והנקה

לא מתשתמשים באפקסור כאשר המטופלת הינה בהריון או מיניקה אלא אם כן התיעצה עם הרופא ודנה עמו בסיכון לעומת התועלת בלקיחת אפקסור .שימוש באפקסור עלול להשפיע על מצבו הכללי של תינוק. אפקסור עובר דרך חלב האם.

אירועים של מניה

חלק מחולי מניה דפרסיה (הפרעת דו קוטבית) הנוטלית אפקסור עלולים להיכנס למצב של מניה. מצב זה מאופיין על ידי שינוי רעיונות מהיר, עליזות מוגזמת ופעילות פיזית מוגברת. במקרים אלו חשוב לפנות לרופא.

תופעות של תסמונת סרוטונין (סרוטונין סינדרום)


תרופות נגדת דיכאון עלולות לגרום לקבוצה של סימפטומים מסוכנים המכונה תסמונת סרוטונין. נטילת אפקסור עם תרופות אחרות שעלולות להשפיע על הסרוטונין יכול להגדיל את הסיכון הזה. אלה כוללות תרופות נגד דיכאון אחרות, טריפטאנים (תרופות למיגרנה), ותרופות נוספות. יש ליצור קשר עם הרופא המטפל באופן מיידי אם יש תסמינים אפשריים של תסמונת סרוטונין, לרבות:חום גבוה, עצבנות, הזעה, רפלקסים מוגברים, עליה בקוצב הלב, חוסר שקט, בלבול, רעד או כיווץ חזק של שרירים אגיטציה, תרדמת, הפרעה בתנועות הגוף, בלבול, הזיות, דופק מהיר (טכיקרדיה), הרגשת חולשה, הזעה מוגברת, קושי בהליכה, שלשול.

במקרה ההתפתחות תסמינים כגון: הפרעות במתן שתן, הצהבת העור והאזור הלבן בעיניים (שהם סימנים לבעיות בתפקוד הכבד), חום גבוע, התקווצויות שרירים יש לפנות לרופא מיד!

השפעה של אפקסור על חיי היום יום

השימוש בתרופה זו עלול לפגום בערנות ועל כן מחייב זהירות בנהיגה ברכב, בהפעלת מכונות מסוכנות ובכל פעילות המחייבת ערנות. באשר לילדים, יש להזהירם מרכיבה על אופניים או ממשחקים בקרבת הכביש וכדומה. אין לשתות יינות או משקאות חריפים בתקופת הטיפול עם התרופה.

אפקסור: תופעות גמילה


הפסקה בנטילת אפקסור, במיוחד בפתאומיות עלולה לגרום לתסמיני גמילה מסוימות, כגון סחרחורות, דכאונות ועצבנות חריפה, אג`טציה, כאבי ראש, הפרעות שינה, סיוטים, שילשולים, תשישות, דיספוריה, הזיעת יתר, הקעות, רעד, בחילות, בילבול, היפומניה, תחושות "הלם חשמלי" (הידוע גם בשם "צמרמורת מוח" ), נדודי שינה ולטרגיה. * יש לציין כי כל תופעות הלוואי והסיכונים הללו תקפים גם עבור וונלה Venla, ונלפאקסין טבע Venlafaxine Teva ועבור ויאפקס Viepax, שהינם שמות מסחריים אחרים של ונלפאקסין Venlafaxine ומכילים אותו חומר פעיל.

קישורים:

9 תגובות:

  1. אני אמורה להתחיל לקחת את התרופה הזאת מחר, וממש זאת נשמעת חרא תרופה.

    השבמחק
  2. אל תקחו אפקסור בחיים!!
    לפרטים פנו אלי למייל: moshe058@gmail.com

    השבמחק
    תשובות
    1. בעקבות כמה אנשים שפנו אלי אני רוצה לחדד את התובנות שלי לגבי התרופה הזו: היא משפיעה על המוח, ועלולה להציף חלקים מהתת מודע ובכך בעצם להעמיק את הבעייה במקום להיות חלק מהפתרון. בנוסף הגמילה קשה מאוד ולאחר שניסיתי ולא הצלחתי להיגמל אני עדיין לוקח אפקסור.(187 מ"ג)
      המלצתי למי שעוד לא בעסק לא להיכנס לתרופות ובפרט לא לויאפקס/אפקסור.

      מחק
    2. תודה רבה לך, נרשמה לי התרופה הנ''ל במינון נמוך 75מ''ג בטיפול בכאב נויירופטי ולמרות שעזרה בכאב הרגשתי הפוך כל הזמן והמון תופעות לוואי, הפסקתי מייד! לאחר שקראתי מה שרשמת אני סמוך ובטוח שצדקתי!

      מחק
  3. לאחר מספר שנים שויפאקס מצצה לי את הנשמה החלטתי להפסיק... ומאז יש רצון חזק למות. לפעמים חזק מדי. אני מקווה שיעבור בקרוב

    השבמחק
  4. אני לוקח ויפאקס 75 אני רוצה להפסיק, יש לי צילצולים באוזניים כשאני מפסיק

    השבמחק
    תשובות
    1. לא הכל אבוד , תופעת הצלצולים וסחרחורות הנן תופעות ידועות ולא קלות .אבל יש דרך להקל על כך בנטילת תוספי תזונה מקבוצת ויטמנים b , בעיקר b3 ו b6.אבל החשוב מכל זה שילוב של ספורט אירובי ומדיטציה .אלו 2 כלים שיעזרו לך לעבור את זה ביתר קלות ואת זה אני אומר לך מניסיון העבר של גמילה ממינון 300 ויציאה לחיים 🍻 חדשים הבנויים מתזונה בריאה , ספורט ושימוש בויטמנים וצמחי מרפא המאזנים את מערכת העצבים ללא תופעות לוואי וסכנת התמכרות .בהצלחה מהאלמוני עתיר הניסיון

      מחק
  5. אל תכניסו ויפאקס לגוף
    הגמילה לחזקי הנפש בלבד ופה האירוניה

    השבמחק