מחקר: במצב רוח רע רופאים נוטים לדבר פחות ועלולים לתת מרשמי תרופות מיותרים

"ישראל היום" , זיוה מוגרבי -קובני , המאמר: "דוקטור, אתה מרגיש טוב?"

לפני שאתם נכנסים לרופא, ודאו שלא נפלתם על יום רע שלו • מחקר ישראלי חדש קובע: מצב רוחו של הרופא משפיע על כמות המרשמים וההפניות שהוא נותן. עורכת המחקר: "במצב רוח רע רופאים נוטים לדבר פחות ואף עשויים לתת מרשמים מיותרים"

מצב רוח רע של רופאים גורם להם לדבר פחות עם המטופלים אך מנגד לרשום להם יותר תרופות והפניות מקצועיות. כך עולה ממחקר ישראלי חדש שהוצג בשבוע שעבר בכנס ירושלים למדיניות בריאות של המכון הלאומי לחקר שירותי הבריאות ומדיניות הבריאות בישראל.

במחקר שנערך על ידי מומחית לפסיכולוגיה רפואית מאוניברסיטת בן גוריון פרופ' תלמה קושניר השתתפו 188 רופאי משפחה רופאי ילדים ורופאים כלליים.

אותם רופאים התבקשו למלא באופן אנונימי שאלון שבחן אם מצב רוח רע של הרופא הנובע מכעס מתח וכיו"ב משפיע על רמת התקשורת שלו עם החולה כמות המרשמים לתרופות שהוא מנפיק וכמות ההפניות לבדיקות מעבדה ולרופאים מומחים.

כמו כן נבדק אם תשישות כרונית של הרופא משפיעה על כל המשתנים הללו.

תוצאות המחקר מצביעות על כך שלמצב רוח טוב או רע של הרופא יש השפעה משמעותית על כל ההתנה גויות שנבדקו. לפי התוצאות בימים שבהם הרופא נהנה ממצב רוח טוב הוא מדבר יותר עם המטופלים אך רושם פחות מרשמים לתרופות ופחות הפניות לבדיקות מעבדה ולרופאים מומחים. לעומת זאת בימים שבהם הרופא סובל ממצב רוח רע או מעייפות הוא מדבר פחות עם המטופלים אך רושם להם יותר מרשמים ויותר הפניות.

כמו כן נמצא כי רופאים שסבלו מתשישות ברמה גבוהה נתנו יותר הפניות מכל הסוגים מאשר רופאים שסבלו מתשישות ברמה נמוכה.

"הממצא כי בימים של מצב רוח רע רופאים נוטים לדבר פחות עם המטופל ועשויים לייצר הפניות ומרשמים מיותרים מצביע על כך שמצב רוח רע של הרופא עלול להזיק למערכת הבריאות הן מבחינת איכות הטיפול והן מבחינת העלויות שלו" מזהירה פרופ' קושניר "מנגד מצב רוח טוב של הרופא משפיע באופן הפוך והוא עשוי לסייע בשליטה על עלויות הטיפול".

"בנוסף ראינו שגם לרמות גבוהות של תשישות בקרב רופאים יש מחיר גבוה - רופא תשוש רושם יותר תרופות ויותר הפניות שאולי הן מיותרות."

לדברי פרופ' קושניר ממצאי המחקר נותנים נקודות למחשבה גם לקופות החולים כדי שיספקו סביבת עבודה טובה לרופא וגם נקודה למחשבה לרופאים עצמם.

"רופא שמרגיש שהוא תשוש או שהגיע למקום עבודתו עם מצב רוח רע כדאי שיהיה מודע אם מה שהוא רושם לחולה זה באמת מה שהוא צריך וכי הוא מפנה אותו באמת לטיפול הראוי" סיכמה פרופ' קושניר.


"ישראל היום" , זיוה מוגרבי -קובני , המאמר: "דוקטור, אתה מרגיש טוב?" 17.12.2009

קישורים:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה