ריטלין תופעות לוואי

ריטלין (Ritalin)  היא תרופת מרשם לטיפול בהפרעות קשב והיפראקטיביות (ADHD) וישנוניות. הריטלין משפיע על כימיקלים מסוימים במוח לייצר השפעה מרגיעה, התרופה משמשת לטיפול ב-ADHD. התרופה גם יכולה לעבוד כמעוררת לעזור לאנשים עם ישנוניות להיות ערים יותר. הריטלין מגיע בצורת טבלית, והיא נלקחת בדרך כלל פעמיים עד שלוש פעמים ביום.

תופעות לוואי ריטלין
תופעות לוואי ריטלין

תופעות לוואי נפוצות כוללות כאבי ראש, נמנום, ועצבנות. תופעות לוואי נדירות כוללות נשירת שיער, אנמיה, או שינויים בתפקוד הכבד. אם יש כאב בחזה, דפיקות לב, התעלפות, או הזיות, יש לדבר עם הרופא המטפל.

מידע על ריטלין מעלון לצרכן של משרד הבריאות.

תופעות לוואי נפוצות של ריטלין מאתר TVMED

ריטלין נחקרה ביסודיות במחקרים קליניים. במחקרים אלו, נבדקו היווצרותן של תופעות לוואי על קבוצת אנשים שנטלו את התרופה לעומת קבוצת ביקורת של אנשים שלא לקחו את התרופה. בדרך זו, נבדקו תופעות הלוואי.

בהתבסס על מחקרים אלה, תופעות לוואי הנפוצות ביותר של ריטלין כוללות:

* עצבנות
* נדודי שינה
* אובדן תיאבון
* בחילה
* סחרחורת
* כאבי ראש
* נמנום
* כאבי בטן
* הרזיה
* האטת קצב צמיחה - הריטלין עלול גם להאט זמנית את הצמיחה של ילדים. האטה זאת של הצמיחה היא בדרך כלל קטנה (פחות מ- 3 סנטימטר), והילד בדרך כלל מדביק את קצב הצמיחה הרגיל שלו עם הזמן.

השפעות לוואי חמורות של ריטלין

תופעות לוואי חמורות של ריטלין, שיש לדווח לרופא המטפל:

* מחשבות אבדניות
* בלבול
* לחץ בחזה, כאבים בחזה, או דפיקות לב
* קוצר נשימה
* דיכאון
* יציאה מהבית יותר מהרגיל או התנהגות תוקפנית יותר
* התנהגות המוזרה
* הזיות (לראות, לשמוע, או להרגיש דברים שהם לא באמת שם)
* התרגשות או חוסר מנוחה
* עילפון
* התקפים
* תנועות בלתי מבוקרת של הראש, הצוואר, הפה, הידיים או הרגליים (המכונה טיקים)
* סימנים של תגובה אלרגית, כגון: פריחה בעור, גירוד, כוורות, צפצופים , קושי בנשימה, נפיחות לא מוסברת.

תופעות לוואי פחות שכיחות

תופעות לוואי פחות שכיחות כוללות אך אינן מוגבלות ל:

* שינויים בתפקוד הכבד
* נשירת שיער (ראה ריטלין ונשירת שיער)
* אנמיה.

ריטלין: מה להגיד לרופא המטפל?

יש לידע את הרופא המטפל טרם נטילת הסם ריטלין אם יש למטופל:

* בעיות לב מכל סוג שהוא, כולל מחלות לב, אי ספיקת לב, קצב לב לא סדיר מסוים (הפרעת קצב), או התקף לב
* לחץ דם גבוה (יתר לחץ דם)
* מחלת נפש, כולל הפרעה דו קוטבית (מאניה דיכאון), הפרעות פסיכוטיות (כמו סכיזופרניה)
* התקפים או אפילפסיה
* תסמונת טורט
* פעילות של בלוטת התריס
* גלאוקומה (מצב העין)
* כל אלרגיה, כולל אלרגיה למזון, צבעים, או חומרים משמרים.

בנוסף יש לידע את הרופא אם את בהריון או מיניקה.

חשוב גם לידע את הרופא על כל התרופות שלוקחים, לרבות תרופות מרשם או שאינן מרשם, ויטמינים, צמחי מרפא תוספי מזון.

ריטלין - התרעות ספציפיות ואזהרות

אמצעי זהירות ואזהרות להיות מודע לפני נטילת ריטלין כוללות:

* ממריצים (כולל ריטלין) ממכרים לעתים קרובות. נטילת תרופות מסוג זה זמן רב עלול להוביל לתלות.

* אצל אנשים עם הפרעות פסיכוטיות (כמו סכיזופרניה, הריטלין יכול לגרום סימפטומים פסיכוטיים גרועים יותר, כולל הפרעות חשיבה ובעיות התנהגות.

* מוות פתאומי אצל ילדים ומבוגרים עם בעיות לב שנטלו מינון רגיל של ריטלין. אם יש בעיות לב, יש לבחול אם ריטלין היא התרופה המתאימה. כמו כן, יש לידע את הרופא אם מתפתח לחץ בחזה, כאב בחזה, קוצר נשימה, או התעלפות.

* ריטלין עלול לגרום לעלייה בלחץ הדם וקצב הלב. ברוב המקרים, הגידול הוא קטן ולא גורם לבעיות. עם זאת, קיים סיכון מוגבר עבור אנשים שכבר יש להם לחץ דם גבוה, אי ספיקת לב, קצב לב לא סדיר מסוים (הפרעת קצב), או שלאחרונה קיבלו התקף לב.

* ריטלין עלול לגרום ירידה זמנית במשקל או להאט את קצב הצמיחה של ילדים. האטה זו הוא בדרך כלל מינורי (פחות מ- 3 סנטימטר), והילדים בדרך כלל מדביקים שיעורי צמיחה נורמלית עם הזמן. הצמיחה של הילד צריכה להיות במעקב בזמן שהוא לוקח ריטלין.

* ריטלין עלול להשפיע על היכולת לבצע משימות הדורשות ריכוז מלא, כגון נהיגה, מכונות ההפעלה, או הטסת מטוס, במיוחד במהלך השבועות הראשונים של הטיפול. מומלץ לדבר על זה עם הרופא.

* ריטלין עלול לקיים אינטראקציה עם תרופות מסוימות

* ריטלין נחשב תרופה בקטגוריה C להריון. פירוש הדבר כי הריטלין לא בטוח לשימוש במהלך ההריון. יש לדבר עם הרופא על שימוש בריטלין במהלך ההריון.

* לא ידוע אם הריטלין עובר דרך חלב האם. לכן, אם יש הנקה או שמתחילים תוכנית הנקה, יש לדון בעניין עם הרופא

פרופ. אשר אור-נוי, מנהל המחלקה להתפתחות הילד במשרד הבריאות בוועדת החינוך: "הריטלין יכול לגרום יותר נזק מאשר תועלת, כאבי ראש ובטן, חוסר תיאבון ודיכאון"
דצמבר 2010 - לאחר שנים רבות בהם מיליוני ילדים סוממו בריטלין וחלה ירידה משמעותית ברמת הלימודים, ובתי משפט מחייבים לסמם בריטלין ילדים באומנה, הודו במשרד הבריאות כי "הריטלין ... שהשפעתו תקפה לארבע שעות, יכול לגרום יותר נזק מאשר תועלת ... עלייה וירידה מהירה בריכוז עלולות להוביל לכאבי ראש ובטן, חוסר תיאבון ודיכאון".

מידע על ריטלין מעלון לצרכן של משרד הבריאות


מתי אין להשתמש בריטלין?


אין להשתמש בתכשיר אם הינך מניקה. לא ידוע אם ריטלין עובר לחלב אם אם הינך בהריון, או חושבת שהינך בהריון, למעט מקרים שהרופא הורה לך במיוחד להשתמש בה
אם את/ה חושב/ת כי הינך אלרגי/ת, פנה/י לקבלת ייעוץ מהרופא. אם הינך אלרגי/ת (בעל/ת רגישות יתר) ל Hydrochloride Methylphenidate או לאחד ממרכיבי התרופה המפורטים בתחילת עלון זה.
התרופה אינה מיועדת לילדים מתחת לגיל 6.
אם אי פעם היו לך בעיות לב כגון התקף לב, קצב לב לא סדיר, כאבים בחזה (אנגינה), אי ספיקת לב, מחלת לב או בעיה מולדת בלב
אם הינך סובל/ת מבעיות בבלוטת התריס אם יש לך לחץ דם מאוד גבוה (יתר לחץ דם) או הצרות של כלי דם ([disease occlusive arterial [אשר עשויה לגרום לכאבים בזרועות וברגלים)
אם הינך סובל/ת ממתח, חרדה, חוסר מנוחה ואי שקט אם הינך סובל/ת מלחץ תוך עיני מוגבר (גלאוקומה)
אם יש לך תנועות גוף ודיבור שאינן נשלטות ( Syndrome s’Tourette ( או אם אחד מבני משפחתך סובל מ- Syndrome s`Tourette
אם יש לך גידול של בלוטת האדרנל (יותרת הכיליה) בשם Phaeochromocytoma .
אם הינך נוטל/ת תרופה מקבוצת מעכבי MAO) inhibitor oxidase monoamine ) המשמש לטיפול בדיכאון או אם נטלת מעכבי MAO במהלך 14 יום לפני התחלת הטיפול בריטלין.

ריטלין - איך תשפיע התרופה על חיי היומיום שלך?

השימוש בתרופה זו עלול לגרום לסחרחורת, נמנום, לערפול בראיה, הזיות או תופעות לוואי אחרות במערכת העצבים המרכזית אשר יכולות ולפגום בעירנות ועל כן מחייב זהירות בנהיגה ברכב, בהפעלת מכונות מסוכנות ובכל פעילות המחייבת ערנות.
באשר לילדים יש להזהירם מרכיבה על אופניים או ממשחקים בקרבת הכביש וכדומה.

 



עדות של אב על נזקי הריטלין


22 תגובות:

  1. זבל של חינוך שקט תעשייתי הם רוצים לסמם את הילדים אף פעם לא היה לידה של בעיות בהתנהגות פתאום מאז הרטלין הילדה משתינה בבית מדוכאת מצבי רוח קשים הכדור המסריח הזה רק הורס אותה , השתמשתי בתוכנת אטנגו שעשתה עבודה ניפלא ושיפרה את הילדה מקצה לקצה ניכנעתי לאיומים של הרווחה והמורים בבית הספר ומה יצא ילדה כמו נרוקומנית אחרי בית הספר כאילו היא בקריז , בקיצור הנזק הוא הרבה יותר גדול מאשר התועלת אני מוכנה לשלם כל חודש על תרופת רטלין כדי לממן את התעשיה השחורה הזאת אבל לא לתת לה אותה

    השבמחק
    תשובות
    1. צודק בכל מילה !!!!!!!!!
      בעוד כמה שנים יתעוררו ויספרו איזה נזק זה עשה ואז זה יהיה מאוחר תתעוררו..........

      מחק
    2. תודה לך אמא שזרקת לפסיכולוגית את הריטלין לפח מול הפרצוף

      מחק
    3. את הרטילין נתנו לילדה בת 7 בכיתה ב ובעקבות הגמילה הנזק הוא בלתי הפיך סובלת מכל התופעות שמוזכרות כאן

      מחק
    4. זה ככה כל סוגי הרטלין הדרל ועוד אני לכחתי רטלין שנתים זה עוזר להיתרכז אבל זה רעל אני הפסקתי לקחת את כול הסמים האלה אני התחלתי לקחת הדרל לפני שבוע והתחלתי להזות והרגשתי קוצר נשימה וכאבים בחזה אני אמרתי להורים שלי אני לא לוקח את החרא זה יותר!!

      מחק
    5. זה ככה כל סוגי הרטלין הדרל ועוד אני לכחתי רטלין שנתים זה עוזר להיתרכז אבל זה רעל אני הפסקתי לקחת את כול הסמים האלה אני התחלתי לקחת הדרל לפני שבוע והתחלתי להזות והרגשתי קוצר נשימה וכאבים בחזה אני אמרתי להורים שלי אני לא לוקח את החרא זה יותר!!

      מחק
  2. תעברו לחינוך דמוקרטי, אין לכם כסף אז קדימה צאו למחאה על החינוך הישן בארץ אבל אל תגידו שאין מה לעשות

    השבמחק
  3. תחשבו על הילדים האומללים שלכם ולא על השקט שאתם או המורים רוצים ממנו! זה פשוט נורא ואיום התופעות לוואי האלו

    השבמחק
  4. תופעות לוואי של ריטלין:
    תופעות לוואי שכיחות: איבוד תיאבון, עצבנות, קושי להירדם (התופעות חולפות בדרך-כלל תוך זמן קצר לאחר תקופת ההסתגלות לתרופה)
    תופעות לוואי אפשריות נוספות ( אם הופיעו או החמירו תופעות אלה יש להיבדק על ידי הרופא): פריחה בעור, סרפדת (URTICARIA), חום, הזעה, בחילה, הקאה, כאבי בטן, סחרחורת, כאבי ראש, מצב רוח ירוד, חוסר מנוחה, התכווצות שרירים, יובש בפה, ראיה מטושטשת, אובדן משקל, שינויי לחץ דם, נשירת שיער.
    תופעות לוואי נדירות המחייבות היוועצות מיידית ברופא : חום גבוה פתאומי; כאב ראש חמור או בלבול, חולשה או שיתוק של הגפיים או הפנים, קושי בדיבור (אלה סימנים להפרעה בכלי הדם במוח); דפיקות לב מהירות, כאב בחזה, קוצר נשימה, עלפון, עוויתות בלתי נשלטות; חבורות (סממן לתרומבוציטופניה פורפורה); עוויתות שרירים או טיקים; האטה בקצב הגדילה, כאבי גרון, חום וצינון (כסממן לתופעות בדם); תנועות בלתי רצוניות של הגפיים, גוף ופנים; שינויים בראייה, הזיות; פרכוסים; עקצוץ בעור או שלפוחיות; כתמים אדומים על העור; התנפחות השפתיים או הלשון או קשיי נשימה (סימנים לתגובה אלרגית חמורה); החמרה בסימפטומים של ההתנהגות שקדמו לטיפול, שמיעת קולות, חשדנות, אמונה בדברים לא אמיתיים.

    השבמחק
  5. מילה ומילה החרא הזה הרג אותי ! אני בחיים לא אקח את הרעל הזה יותר !

    השבמחק
  6. כול התרופות למינהם זה זמני ברישיון ליפתור בעיות של הרגע עים כול החוקים שיצאו לפני שנים שהילדים מרגישים שהחונך מפחד,להעניש והפיתרון היחידי שהכונכת או שהחונך יחזרו בשלום הבית ובלי שאזה ילד שנתנו לא לגיטימציה לעשות מה שברוש שלא ואז מתחילה מכונת הכסף על חשבון הדור הרטלין וזהוא כולם בשקט מגדלים דור של נרקומנים,שזה מתחיל מהחינוך בבית הספר.כי הורידו לכול המורות את הביטחון,להעניש ילד שהוא לא אפרקטיבי נתתם לא להיות קזה יותר גרוע לא אהיה שאני האיתי בבית הספר לפני שלושים שנים,נתנו לי לעמוד בפינה ואף הוראה לא כפץ שהילד שלא עמד בפינה כי הוא ירק על ילדה וגם האורים כיבלו מיכתב לבוא לבית הספר.ושאף אחד לא יספר סיפורים תחזרו לחינוך שגות השבעים ולא תכבלו דור של בית משוגעים....

    השבמחק
  7. בלי ריטלין אני לא מצליח לתפוס אפילו על איזה נושא מדובר בשיעור אבל עם ריטלין אני בין הטובים! זה גם עושה לי לחץ דם ומידי פעם כאבים בחזה זה אומר שאני צריך להפסיק עם זה? אולי זה בגלל שאני משתמש בזה פעם ב.. אז הגוף לא מספיק להסתגל לריטלין?

    השבמחק
  8. אני בת 55 , לקחתי ריטלין 10 מג היום, פעם ראשונה בחיים , כדי לשנן חומר לקראת מבחן.
    באם ע"פ נסיונכם - זה יעזור לי?

    השבמחק
  9. אם זה עוזר או לא זה תחושה פנימית שלך ואת בעצמך תקבעי. מאידך זה ידוע כי לריטלין תופעות לוואי בטווח קצר, בינוני וארוך. את גם צריכה לשאול את עצמך מה התכלית שאת לומדת או בכלל, בגלל המבחן, או הציון, או הידיעה, או ההנאה. הריטלין משפיע על המוח והופך אותך לאדם אחר, כלומר את אינך שמחה בחלקך, במה שאת, ואז לעולם לא תהיי מאושרת בגישה הזאת. קבלי את עצמך במה שאת, אתרי את הדברים שיש לך יתרון על אחרים (ללא ריטלין) ואת נהנת לעשות וכך תפעלי.

    השבמחק
  10. לפעמים אנשים מגיעים גם למרפאת עור במכון מור בגלל נזקים של רטלין
    http://www.machon-mor.co.il/Web/MedicalServices/skin/617.aspx

    השבמחק
  11. תשמעו היום היה לי בגרות במתמטיקה והייתי נורא לחוצה לכן לקחתי כדור ריטלין של 40מיליגרם ושתיתי מיד אחריו כדור נוסף של 20מיליגרם ויש לי כאבי בטן ראש בחילוץ חוסר תאבון וחוסר שינה בנוסף לזה הפה שלי יבש ויש לי עצבים בפה הלשון שלי לא מפסיקה לזוז בפה וזה מתחיל להדאיג אותי מה עושים במצב כזה אני בת 16 אם אפשר תשובה מהירה תןדה מראש

    השבמחק
  12. אני. בת 14 ואמא שלי כל הזמן אומרת לי לקחת ריטלין ואנני לא רוצה. מה לעשות? אני לא מצליחה במבחנים איזה עוד שיטות יש לריכוז?

    השבמחק
    תשובות
    1. שלמה המלך ע"ה היה אומר: ""טוֹב אֶרֶךְ אַפַּיִם מִגִּבּוֹר, וּמֹשֵׁל בְּרוּחוֹ מִלֹּכֵד עִיר"" (משלי טז 32) , לדעת למשול ברוחך זוהי מידה גבוהה ביותר של חוכמה ומוסר, וזה דורש תרגול ומאמץ שלעיתים נמשך שנים. הריטלין בטוח לא יספק את זה.
      נסי תתאמצי ותצליחי :)

      מחק
  13. הבן שלי בן 7 ולוקח ריטלין la 20 ןאין לו תאבון בכלל עד שעה 21.00 בלילה ועושה תנועות מוזרות בידיים ובפה ובעניים וגם לפעמים יש לו נימול בכף הרגל.. האם זה מוכר לכם התופעות האלה? אשמח לתשובה מהירה דחוףףף

    השבמחק
  14. הבן שלי בן 9 מקבל ריטלין. הייה ילד ממש טוב ורגוע. היום התחלתי להבין שהעצבנות שלו לאחרונה והרצון לאלימות התחיל לו ממש לאחר שהתחלנו את השימוש בריטלין. נראה לי שאפסיק את זה. הריכוז שלו וההצלחה שלו בלימודים חשובה לי מאוד אבל לא חשוב לי כמו הנפש הרגועה שלו.

    השבמחק
  15. ריטלין מאוד מסוכן אל תתנו לילדים ואל תאמינו לרופאים הם שקרנים!!!! שנים הילד שלי לקח והיה לו טיקים, ויום אחד פירכס ואין לנו מחלה כזאת תורשתית. וזה בגלל הכדור הנורא הזה.

    השבמחק
  16. ריטלין מאוד מסוכן אל תתנו לילדים ואל תאמינו לרופאים הם שקרנים!!!! שנים הילד שלי לקח והיה לו טיקים, ויום אחד פירכס ואין לנו מחלה כזאת תורשתית. וזה בגלל הכדור הנורא הזה.

    השבמחק