נוגדי דיכאון - מעכבי ספיגה סרוטונין בררניים, SSRI - תופעות לוואי

SSRI (מעכבי ספיגה מחדש של סרוטונין בררניים) הן תרופות מרשם המשמשות לטיפול בדיכאון, נוגדי דיכאון, ובמספר מצבים אחרים של המוח. תרופות מסוג SSRI כוללות:
נוגדי דיכאון לרבות SSRIs גורמים למומים מולדים

מחקר בדנמרק - סמים פסיכיאטריים, נוגדי דיכאון, חרדה, אנטי פסיכוטיים והפרעות קשב גורמים למומים מולדים - סמים פסיכיאטריים גורמים למומים מולדים. 
מדובר בסמים מכל הסוגים: נוגדי דיכאון כגון פרוזאק, ציפרלקס ועוד, נוגדי חרדה, אנטי פסיכוטיים כגון הלידול, ריספרדל, וסמים להפרעות קשב, ריטלין, קונצרטה.

תופעות הלוואי נפוצות של תרופות SSRI - מאתר MEDTV
ה- SSRI נחקרו ביסודיות במחקרים קליניים. תופעות הלוואי של קבוצה של אנשים שנטלו את התרופה תועדו בהשוואה לקבוצה אחרת שלא נטלה את התרופה.
כתוצאה מכך, אפשר לראות מה תופעות לוואי שהתרחשו, באיזו תדירות הן מופיעות.
בהתבסס על מחקרים אלה, תופעות הלוואי הנפוצות ביותר של ה SSRI כוללות:

* חרדה
* עצירות
* ירידה בחשק המיני (ליבידו)
* שלשול
* סחרחורת
* נמנום
* יובש בפה
* בעיות שפיכה
* עייפות
* בעיות אורגזמה נשית
* כאבי ראש
* אימפוטנציה
* הזעה מוגברת
* עיכול
* נדודי שינה
* אובדן תיאבון
* בחילה
* עצבנות
* אי יציבות (רטט)
* חולשה
* פיהוקים

תופעות לוואי רציניות של SSRI
כמה תופעות לוואי עם SSRI עלולות להצביע על בעיה רצינית, יש לדווח לרופא המטפל מיד. אלה כוללות, אך אינן מוגבלות ל:

* מחשבות או התנהגות אבדנית.
* התקפות חרדה, או בהלה
* עוינות או תוקפנות
* עיסוק בפעילות יוצאת דופן או מסוכנת
* חוסר מנוחה או חוסר יכולת לשבת בשקט
* התרוממות רוח קיצונית או תחושות של אושר העלולות לעבור למצב רוח מדוכא או עצוב, הלוך ושוב
* שינויים אחרים יוצאי דופן בהתנהגות
* הזיות
* קצב לב מהיר
* דפיקות חזה
* קושי בשינה
* סימנים של תגובה אלרגית, כוללים:
  • פריחה בלתי מוסברת
  • כוורות
  • גירוד
  • נפיחות לא מוסברת
  • צפצופים
  • קושי בנשימה או בבליעה.
מה להגיד לרופא המטפל לפני נטילת SSRI (מעכבי ספיגה מחדש של סרוטונין בררניים) אם יש לך:

* הפרעה דו קוטבית או היסטוריה משפחתית של הפרעה דו קוטבית (הידועה גם דיכאון מאניה) * היסטוריה של ניסיונות התאבדות או מחשבות אבדניות * היה לאחרונה התקף לב או אם יש מחלת לב קיימת * התקפים או אפילפסיה * סוכרת * גלאוקומה * מחלת כבד, כולל אי ספיקת כבד או שחמת * בעיות בכליות, כולל אי ספיקת כליות * כל אלרגיה, כולל אלרגיה למזון, צבעים, או חומרים משמרים.

כמו כן, לידע את הרופא המטפל אם את:

* בהריון או חושבת להיכנס להריון
* הנקה
* עישון


ודא כי הרופא המטפל יודע על התרופות שאתה לוקח, לרבות מרשם או שאינן תרופות מרשם, ויטמינים, צמחים ותוספי מזון.

אמצעי זהירות ואזהרות בנטילת SSRI כוללים:

* תרופות נוגדות דיכאון (כולל ה SSRI) עלול להעלות את הסיכון של מחשבות או התנהגות אבדנית אצל ילדים, בני נוער, ומבוגרים. לכן, אם מבחינים בשינויים כלשהם בסימפטומים קיימים סימפטומים חדשים, יש לדבר הרופא המטפל באופן מיידי. חלק מאותם התסמינים עשויים לכלול חרדה, עוינות, פאניקה, אי שקט, הזיות, היפראקטיביות קיצונית, ומחשבות או התנהגות אבדנית.

* לפני שרושמים SSRIs לטיפול בדיכאון, הרופא המטפל צריך לוודא שאין למטופל הפרעה דו קוטבית (במקום דיכאון). לפעמים הסימפטומים של הפרעה דו קוטבית ודיכאון דומים מאוד. SSRI עלול לגרום לבעיות אצל אנשים עם הפרעה דו קוטבית.

* נטילת תרופות מסוג SSRI עם תרופות אחרות המשפיעות על הסרוטונין יכול להגביר את הסיכון לקבוצת תסמינים מסוכנים בשם תסמונת סרוטונין. אלה כוללות תרופות אחרות נוגדות דיכאון אחרות, טריפטאנים (תרופות מיגרנה), ותרופות רבות אחרות. יש ליצור קשר עם הרופא המטפל מיד אם יש סמפטומים של תסמונת סרוטונין, הכוללים:
  • בלבול
  • הזיות
  • דופק לב מהיר (טכיקרדיה)
  • חולשה
  • קדחת
  • הזעה
  • התכווצויות שרירים
  • קושי בהליכה
  • שלשול.
* ה- SSRI יכולים לקיים אינטראקציה עם תרופות רבות אחרות. אינטראקציות אלו עלולות להיות מאוד רציניות. יש לידע את הרופא המטפל על כל תרופה שנוטלים, מתחילים או מפסיקים ליטול.

* אם יש לך התקפי אפילפסיה, קיימת אפשרות כי נטילת תרופות מסוג SSRI עלולה לגרום להתקפים. יש לידע את הרופא המטפל על התקפים.

* אם מפסיקים ליטול תרופות מסוג SSRI, יש להיות במעקב על ידי שירותי בריאות מקצועיים עבור תסמיני הגמילה. אם מפתחים כל סימפטומים של נסיגה מסוג SSRI, כגון עצבנות, חרדה, בלבול, כאבי ראש, עייפות, או נדודי שינה, הרופא המטפל עשוי להאט את הקצב שבו הוא עוצר את ה- SSRI.

* ה- SSRI עלול לגרום גלאוקומה. יש לדבר עם ספק שירותי הבריאות לפני נטילת SSRI אם יש גלאוקומה.

* ה- SSRI עלול לגרום לדימום בקיבה או במעיים. סיכון זה גדל עבור אלה שנטלו אספירין או תרופות נוגדות דלקת (NSAIDs) כמו איבופרופן. תסמינים של דימום במערכת העיכול עשויים לכלול:
  • דם בצואה
  • דם כהה מעורב
  • דם אדום בהיר בקיא
  • ועוד ...
אם נתקלים בתופעות הללו, יש להתקשר לספק שירותי הבריאות.

* אם המטופל מבוגר או נוטל חומר משתן, ה SSRI עלול לגרום לרמות מלח נמוכות בדם (hyponatremia). מצב זה חוזר בדרך כלל ל"נורמלי" כאשר מפסיקים ליטול SSRI.

* ה SSRI יכול לגרום akathisia, תחושה פנימית של חוסר מנוחה או טיקים jitteriness. זה עלול להיות מאוד מטריד. יש לידע את הרופא המטפל.

* אם יש בעיות כבד או כליות, ייתכן שידרש מינון נמוך של ה- SSRI, הכבד והכליות עוזרים להסיר את ה- SSRI מהדם.

* ה SSRI עלול לגרום לנדודי שינה וחרדה. יש לדבר עם ספק שירותי הבריאות שלך חווים בעיות שינה או מפתחים חרדה בעת נטילת SSRI.

* תרופות מסוג SSRI עלולות לגרום לירידה לא רצויה במשקל.

* ה SSRI עלול להשפיע על היכולת לבצע משימות מורכבות הדורשות שלך כישורים נפשיים מוטוריים. לכן, מומלץ לתרגל השפעתו על המטופל לפני שנעשים מעורבים בפעילות הדורשת ריכוז נפשי (כגון נהיגה במכונית או מנגנון הפעלה).

* כל ה SSRI, למעט פקסיל, נחשבים תרופות קטגוריה C להריון. פירוש הדבר כי ה- SSRI לא בטוח לשימוש במהלך ההריון. פקסיל הנו תרופה מקטגוריה D להריון, כלומר בדרך כלל לא ניתן להשתמש בפקסיל במהלך ההריון (בשל חששות של מומים מולדים). יש לדבר עם ספק שירותי בריאות שלך לגבי הסיכונים והיתרונות של משתמש מסוג SSRI במהלך ההיריון.

* SSRI עובר דרך חלב האם. לכן, אם את מניקה או עומדת להתחיל תכנית הנקה, הקפידי לדבר עם ספק שירותי הבריאות שלך על שימוש בסמי SSRI.

* תרופות נוגדות דיכאון גורמות למומים נולדים

קישורים:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה