הוסטל לב השרון פרדסיה - חשיפה: כך מתעללים בניצולי השואה פגועי הנפש

הכתבה חשיפה: כך מתעללים בניצולי השואה פגועי הנפש , חיים ריבלין, כתב חברה ורווחה , חדשות 2 , ינואר
2011
איך מתייחסת המדינה לאזרחים הכי חלשים שלה? דוח שנחשף לראשונה בחדשות 2 מגלה ליקויים חמורים בהוסטל לניצולי שואה תשושי נפש בפרדסיה (לב השרון): קשישים שנגררים למקלחת ב-5 בבוקר ונופלים, תרופות שתוקפן פג ומחסור בכוח אדם. האגודה לבריאות הציבור: הליקויים טופלו. צפו בתיעוד הבלעדי
.

.
דוח חמור של משרד הבריאות שנחשף לראשונה בחדשות 2 מצביע על מחדלים בניהול ההוסטל לניצולי השואה בפרדסיה (לב השרון): מתרופות שתוקפן פג ועד למחסור בצוות רפואי שגורר טיפול ליקוי בדיירים.
כך לדוגמה, קצת אחרי השעה חמש לפנות בוקר מעירים עובדי משמרת הלילה את הדיירים כדי לקחת אותם למקלחות - כאשר חלקם, תחת השפעת סמי שינה חזקים, עדיין רדומים. לדברי אנשי הצוות, בלא מעט מקרים הדיירים המנומנמים איבדו שיווי משקל ונפלו בדרך למקלחת. בנוסף, בניגוד למקובל, קורה לא פעם שגבר יקלח נשים ולהיפך.
העובדים מסבירים כי המקלחות מתבצעות לפנות בוקר משום שבמשמרת הבאה, זו שתגיע שעתיים לאחר מכן, אין די כוח אדם גם להאכיל את הדיירים וגם לקלח אותם.
ההוסטל, ובו קרוב למאה דיירים, הוקם לפני עשור כדי לתת מענה לניצולי שואה ששהו בבתי חולים פסיכיאטריים. לפני שנתיים הניהול עבר לאגודה לבריאות הציבור, עמותה שמנהלת שורה של מיזמים בתחום הבריאות.

הרופאה חולה - הדיירת נפלה

 
תמונה: השכמות ב-5 בבוקר למקלחת. מתוך התיעוד | צילום: חדשות 2
תמונה: השכמות ב-5 בבוקר למקלחת. מתוך התיעוד | צילום: חדשות 2

על פי הדוח קיים מחסור בכוח אדם: "עובדי כוח עזר הנמצאים בחסר נשחקים בעבודה פיזית קשה", נכתב. גם רופאים קשה למצוא כאן. הביקורת מצאה כי בשל מחלת הרופאה הכללית היחידה במקום, במשך שלושה שבועות לא היה מענה לבעיות גופניות, וכך לדוגמה, נכתב בדוח, "חולה שטופלה באינסולין נפלה כמה פעמים כי לא נעשה דבר לשינוי הטיפול על מנת לאזנה".
בעגלת ההחייאה מצאו אנשי משרד הבריאות תרופות שפג תוקפן. בעת הבקרה, נכתב בדוח, דיירים רבים נצפו יושבים בחוסר מעש. כשכבר יש פעילות, מרביתה היא במימון הדיירים ובני משפחתם.
במשרד הבריאות מציינים שיותר מרבע מיליון שקלים שהועברו לטובות רווחת הניצולים לא נוצלו ולא ברור מה נעשה עם הכסף. חמישה מחשבים שנרכשו לטובת ניצולי השואה משמשים את הצוות דווקא.
עוד נחשף כי לניצולי השואה לא מסופק כל המזון על פי הנחיות משרד הבריאות, ורבים מהניצולים נזקקים לזריקות ברזל. בעת הביקורת נראו הדיירים אוכלים עוף, עם כף בלבד ללא סכום.
הדוח נשלח לבכירי משרד הבריאות, שדרשו לוודא שכל הליקויים תוקנו. וכך לפני שלושה חודשים נערכה ביקורת חוזרת בסיומה נכתב: "זו בקרה חוזרת שנייה וטרם תוקנו הליקויים".
קישורים:

תגובה 1:

  1. זה נראה מזעזע. אנשים שעברו כ"כ הרבה , אולי יותר מכל אחד מאיתנו, זוכים ליחס כזה. מה שעצוב שהרבה פעמים הם פשוט "ננטשים" ע"י המשפחה שלהם ומועברים להוסטלים כאלה.

    השבמחק