הפסיכיאטר ד"ר ריצ'ארד שיפר - עושק, מרמה והפרת אמונים מנכי צה"ל

פסיכיאטר גבה כספים ממטופל בניגוד לחוק , מרינה גולן , ספטמבר 2014 , mynet

כתב אישום חמור נגד מנהל המרפאה לבריאות הנפש בנתניה, ד"ר ריצ'ארד שיפר: שיפר (58), תושב קיסריה, שריכז את הטיפול בנכי צה"ל, מואשם כי ניצל את מעמדו וגבה ממטופל מנתניה מאות שקלים לטיפול על אף שהנכה היה זכאי לטיפול ללא תשלום. בנוסף, השתמש ברכבו של המטופל וביצע בו מספר תאונות

עושק, מירמה והפרת אמונים - אלה הן רק חלק מהעבירות בהן מואשם ד''ר ריצ'רד שיפר, פסיכיאטר בן 58 מקיסריה, ששימש כמנהל המרפאה לבריאות הנפש למבוגרים בנתניה וריכז את הטיפול בנכי צה''ל במקום.

כתב האישום שהוגש נגד שיפר לפני כשבועיים לבית המשפט השלום ברמלה, מגלם בתוכו שורה ארוכה של עבירות לכאורה, שביצע הפסיכיאטר באחד ממטופליו - נכה צה''ל, אשר סובל מבעיות נפשיות בעקבות פציעתו במלחמת יום הכיפורים.

בשנת 2000 הופנה המתלונן, הסובל מהפרעות דחק פוסט טראומטיות ומהפרעות אחרות, באמצעות אגף השיקום של משרד הביטחון, לטיפולו של הנאשם, אשר ניצל לכאורה את מעמדו וגבה ממנו כספים, למרות שלא היה אמור לעשות זאת במסגרת תפקידו הציבורי.

במסגרת הטיפולים, נפגש שיפר עם המתלונן באופן קבוע במרפאתו לשם קבלת טיפול. באוקטובר 2012 נפטרה אמו של המתלונן וחודשיים לאחר מכן, נפטר נכדו. הטרגדיה המשפחתית גרמה להחמרה במצבו הנפשי וגרמה לו לפתח תלות בפסיכיאטר, שהיווה עבורו דמות משמעותית. שיפר נתפס בעיני מטופלו כגורם שבזכותו הוא חי. לטענת הפרקליטות, הנאשם ניצל את מצבו של המתלונן, רימה אותו, וגרם לו להוציא מכיסו אלפי שקלים על הטיפולים, להם היה זכאי ללא תשלום.

על פי כתב האישום, שהוגש באמצעות עו''ד מירב נוסבאום מהמחלקה הכלכלית של פרקליטות המדינה, החל משנת 2006, ועד 2012 נהג הנאשם לגבות ממטופלו כסף בסכומים שנעו בין 200 ל-500 שקלים למפגש. באוגוסט 2012, עברו בת זוגו של המתלונן ובנה להתגורר עימו בדירתו באזור נתניה, ותוך זמן קצר הפכו גם הם למטופליו של ד''ר שיפר.

בת הזוג של המתלונן סבלה מדיכאון קשה ובנה, סבל מלקות שכלית והפרעות נוספות ובשל כך נזקק להשגחה תמידית. תוך זמן קצר, המפגשים נערכו בביתו של המתלונן וכללו בית היתר, מתן תרופות ופניות לביטוח הלאומי. עבור הביקורים גבה ד''ר שיפר סכומים שנעו בין 200 ל-1,000 שקלים לטיפול. למרות מצבה הכלכלי העגום של המשפחה, נאלץ המתלונן להוציא מכיסו קרוב לעשרת אלפים שקל עבור הטיפולים, שנמשכו יותר משנה.

בנוסף, על פי כתב האישום, נהג שיפר להשתמש ברכב הנכה של המתלונן, אותו קיבל ממשרד הביטחון במסגרת סל סיוע לנכי צה''ל. במהלך שנת 2013 שיפר נהג ברכבו של המתלונן לעתים קרובות ואף ביצע בו שש תאונות דרכים. אלמלא התאונות הללו, סיפורו של המתלונן ככל הנראה לא היה נחשף. על פי טענת הפרקליטות, המתלונן נאלץ לשלם על התיקונים של הרכב בו לא נהג, ובכך עורר את חשדו של בעל המוסך. לפני כחודשיים פנה בעל המוסך למשטרה וסיפר על כך שרכב של נכה, שחזר פעם אחר פעם לתיקונים, נהוג על ידי רופאו של נכה צה''ל, בזמן שהנכה משלם על התיקונים מכיסו הפרטי.

"הנאשם ניצל את מצוקתו וחולשתו של המתלונן, קיבל ממנו כספים וטובות הנאה שאינם מגיעים לו כדין", צוין בכתב האישום. "הנאשם כעובד ציבור במסגרת תפקידו ביצע מעשה הפרת אמונים בכך שקיבל מהמתלונן לאורך זמן כספים וטובות הנאה, תוך סטייה חמורה מהשורה ומעל באמון שניתן לו כמנהל מרפאה וכמי שאמון על הטיפול בנכי צה"ל במסגרתה".

מסרונים מאיימים

בעקבות התלונה, המשטרה פתחה בחקירה בחשד לעבירות מירמה, עושק והפרת אמונים וב-10 באוגוסט 2104 זומן הפסיכיאטר החשוד לשימוע בפרקליטות הכלכלית, בטרם יוגש נגדו כתב אישום. כמה ימים לאחר מכן, שלח שיפר הודעת טקסט למטופליו ובה כתב: "ישן טוב בלילות?? אני עברתי ניתוח של שלוש מפרצות בעורק הראשי!! 90 אחוז מתים. 90 אחוז מהניצולים משותקים מהצוואר ומטה, 40 אחוז בלי כליות......אני שלם כדי לסגור חשבון עם כל מי שגרם לי לזה, כמו האשמות של איומים, סחיטה באיומים, מירמה, עושק, שוחד".

בעקבות שליחת המסרון, נעצר שיפר בחשד לאיומים, שיבוש מהלכי משפט והטרדת עד. הוא נחקר במשטרה וזמן קצר לאחר מכן, הגישה המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הצהרת תובע ולפיה הוחלט כי יש מקום להגשת כתב אישום נגד החשוד.

ב-29 באוגוסט במהלך הדיון, שנערך בבית המשפט המחוזי בלוד, ערערה הפרקליטות על החלטתו של בית המשפט השלום בראשון לציון לשחרר את שיפר למעצר בית, בשל מצבו הרפואי ולאור עברו הנקי. "המתלונן מפוחד ומבוהל ותלוי במשיב כמעט בצורה מוחלטת", אמרה עו''ד מירב נוסבאום מפרקליטות המדינה במהלך הדיון. "המשיב שלח שני מסרונים, שמבחינתנו מתפרשים בדרך אחת בלבד. החשש לשיבוש הוא חשש ממשי".

סנגוריו של החשוד טענו מנגד, כי אי אפשר להפוך אדם בן 58 ללא עבר פלילי למפלצת ולגורם עברייני. "עם כל הכבוד לתיאורים המפורטים לגבי החשש של המתלונן, בית המשפט לא יכול להתעלם מאישיות המתלונן שסובל מתסמונות נפשיות כאלה ואחרות, כאשר על הפרק עומדת שלילת חירותו של אדם", טענו עו''ד יוסי חזן ועו''ד עמוס מימון שייצגו אז את הנאשם.

בסופו של דבר החליטה השופטת מיכל בנט לקבל את הערר ולהאריך את מעצרו של שיפר, לבקשת הפרקליטות. "סבורני כי מדובר במקרה חמור", קבעה השופטת, "הסבריו של המשיב למסרונים ששלח אינם מתיישבים עם תוכן הודעותיו. החשש הממשי לשיבוש הליכי משפט, בא לידי ביטוי בעבירות הלכאורה שבוצעו על ידי המשיב. איני סבורה כי עבירות מסוג אלה ניתנות לאיון בחלופת מעצר מעין זו שנקבעה. העובדה כי המשיב סובל ממחלות שונות, אינה עילה לשחרור".

כמה ימים לאחר מכן, באחד בספטמבר, הגישה פרקליטות המדינה את כתב האישום בגין עבירות מירמה, הפרת אמונים, איומים והטרדת עד.

שיפר עצמו שוחרר למעצר בית בתנאים מגבילים.

תגובת משרד הבריאות: "לאחר קבלת העתק כתב האישום שהוגש נגד ד"ר שיפר, הוחלט להביא עניינו בפני ועדה מיוחדת לפי סעיף 44א' לפקודת הרופאים, אשר תמליץ למנהל הכללי אם יש מקום להתלות או להגביל את רישיונו של ד"ר שיפר לעסוק ברפואה כצעד ביניים עד לסיום ההליך הפלילי.

"נציבות שירות המדינה החליטה להשעות את ד"ר שיפר ממקום עבודתו במרפאת בריאות הנפש נתניה".

עו"ד ערן קייזמן, המייצג את ד"ר שיפר, מסר בתגובה: "כתב האישום שהוגש נגד ד"ר שיפר מעיד על חוסר שיקול דעת ושכל ישר בפרקליטות, משום שמדובר באירוע שהוא לכל היותר עבירה על חוקי האתיקה, אירוע שנופח מעבר לכל פרופורציה ושהגיע למימדים בלתי נסבלים".


פסיכיאטר גבה כספים ממטופל בניגוד לחוק , מרינה גולן , ספטמבר 2014 , mynet

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה