איבד עין במוסד פסיכיאטרי לב השרון פרדסיה – המדינה תפצה

14.11.2015 , ynet - איבד עין במוסד פסיכיאטרי – המדינה תפצה , מערכת PsakDin ,

חוסה המתמודד עם סכיזופרניה איבד את עינו השמאלית בנסיבות לא ברורות. ביהמ"ש קבע שהמדינה התרשלה בשמירה עליו, והוא יפוצה ב-350 אלף שקל


 להורדת / צפייה בפסק הדין הקלק כאן

בית משפט השלום בכפר סבא קבע לאחרונה שהמדינה תשלם 350 אלף שקל לחולה סכיזופרניה שאיבד את עינו במהלך אשפוזו במרכז לבריאות הנפש "לב השרון" בפרדסיה. אף שנסיבות האירוע לא ברורות עד היום, קבע השופט אלדד נבו המדינה התרשלה בשמירה עליו.

התובע, בן 45, מאושפז במחלקה הסגורה במוסד ברציפות מ-2004. ב-2012 הוא נמצא בשטח המחלקה כשעינו השמאלית מדממת. ניסיונות להציל את העין, כולל ניתוח בבית החולים "מאיר" שבכפר סבא, לא הועילו והוא נותר עיוור בעין שמאל.
בעקבות האירוע הוא הגיש באמצעות האפוטרופוס שלו תביעה לפיצויים נגד המדינה – בעלת בית החולים. בירור האירוע העלה כמה אפשרויות, כאשר התובע, שיוצג על ידי עו"ד דן אשכנזי, שינה בכל פעם את גרסתו. פעם הוא טען שאיש צוות פגע בו ופעם שחולה אחר פצע אותו. כך או אחרת, הדגיש, המדינה התרשלה בכך שלא השגיחה עליו.

המדינה, שיוצגה על ידי עו"ד אמיר כצנלסון, התעקשה מנגד שנקטה את כל האמצעים הסבירים למניעת המקרה. טענתה המרכזית הייתה שהתובע צריך להוכיח, בין היתר באמצעות חוות דעת רפואית, שהתרשלות הצוות הרפואי וצוות העזר גרמו לכך שהוא נפצע. מטעם המדינה העידה מנהלת המחלקה, שהציגה אפשרות נוספת שלפיה התובע פצע את עצמו.

אבל השופט אלדד נבו קיבל את התביעה וכתב בפסק הדין כי "גם לאחר שמיעת הראיות – נסיבות הפציעה לא ידועות". הוא הבהיר שהתובע לא יכול לתרום דבר לבירור העובדתי כיוון שהוא סובל ממחשבות שווא שאינן קשורות למציאות.

השופט ציין שהתובע נמצא בשליטה מוחלטת של המוסד, 24 שעות ביממה, והוא היחיד שיש בידיו המידע בנוגע למתרחש במחלקה הסגורה. "היא זו אשר צריכה לדאוג לכך שתהיה בידיה השליטה המלאה והמוחלטת במתרחש במחלקה, באופן רציף – בשל מסוכנות החולים המאושפזים אצלה", כתב. "סביר יותר שהפציעה אירעה כתוצאה מהשגחה לקויה של בית החולים".


מבחינה משפטית, צוין בפסק הדין, המדינה הייתה צריכה להוכיח את נסיבות המקרה ואת העובדה שלא התרשלה אלא פעלה באופן זהיר וסביר – דבר שלא הצליחה לעשות.

יתרה מכך, השופט נבו קבע כי עצם העובדה שנסיבות הפציעה אינן ידועות מצביעה על כך שההשגחה על החולים, המוגדרים כמסוכנים לעצמם ולסביבה, הייתה לקויה: "לכן, בין אם התובע פצע את עצמו ובין אם נפצע על ידי חולה אחר, ובוודאי אם איש צוות פגע בו – הדבר מעיד על התרשלות מצד הנתבעת".

בנוגע לנזק נקבע שפגיעה בראייה היא נזק קשה, ולכן מגמת הפסיקה היא להעניק פיצוי שיביא לידי ביטוי את הקושי הצפוי לניזוק בהמשך חייו. לפיכך חייב השופט נבו את המדינה בפיצויים בסך 350 אלף שקל, וכן בהוצאות משפט בסך 10,000 שקל ושכר טרחת עו"ד בסך 81,900 שקל.


14.11.2015 , ynet - איבד עין במוסד פסיכיאטרי – המדינה תפצה , מערכת PsakDin ,

תגובה 1:

  1. בשלוותא יש מקרים כאלה חופשי אלימות וזילזול מהצוות חופשי לפני שנה כמעט היה רצח במחלקה ג כי האחים ישנים בשמירה

    השבמחק