"שלם 15 אלף שקל, קבל פטור פסיכיאטרי מצה"ל"

"שלם 15 אלף שקל, קבל פטור פסיכיאטרי מצה"ל" , אריאלה שטרנבך ויהודה שוחט , ynet , 14.08.2017

לא רק חשדות לסחר בתינוקות: העסקן החרדי חיים אהרון יוספי חשף בפנינו גם כיצד הוא מפעיל מנגנון שמנפיק פטורים מגיוס באמצעות פסיכיאטרים שעובדים מול צה"ל. יוספי נעצר ונחקר בנושא לפני פחות משנה אבל מצהיר: "לא הגבילו אותי, אני ממשיך לעשות הכול"

כחלק מתחקיר הסחר בתינוקות נחשף כאן חיים אהרון יוספי, מבכירי העסקנים החרדיים ובשר מבשרה של הסיעה הליטאית (דגל התורה) במפלגת יהדות התורה. החשד המדובר לסחר בתינוקות לכאורה אינו המפגש הראשון של יוספי עם החוק. כבר לפני חצי שנה הוא נעצר ונחקר בחשד שסייע תמורת תשלום לצעירים חרדים לקבל פטורים מגיוס.

במהלך הפגישות שלו עם דבורה לאה, התחקירנית שהציגה את עצמה כצעירה בהיריון, חשף יוספי טפח נכבד מפעילותו בתחום. הוא תיאר את השיטה, סיפר על לקוחותיו וגם התרברב בכך שהמשטרה, לתחושתו, לא הצליחה להשיג ראיות שיספיקו לכתב אישום. "אבא שלי, כמו כל אבא חרדי נורמלי, רצה שאני אקבל פטור למרות שלא הייתי בישיבה כבר מגיל 16 ולכן הייתי מחויב בגיוס", מספר שלומי (שם בדוי).

"אבא שלי קבע לי פגישה עם יוספי ואמר לי 'סגרתי איתו 15 אלף שקל. דיר בלאק אתה לא הולך אליו'. המתנתי במשרד שלו ב'לב שומע', לפניי המתינו עוד כמה בחורים. הוא הסביר לי איך לשחק אותה משוגע, ואני אמרתי לו 'אני לא גאוותן אבל יש לי קצת כבוד עצמי, אני לא עושה כזה דבר'. יוספי ענה לי 'אם אתה רוצה שהשמוק שלך פעם ייעשה בו שימוש (כלומר תתחתן, י"ש) - אתה צריך לעשות מה שאני אומר'. הוא המשיך לנזוף בי, 'לא ביקשתי שתלך ותמלא את כולך בפיפי, שכל הבולבול שלך יהיה מלא שתן. יש בחורים שזה מה שעושים כדי לקבל פטור'. הוא אמר לי שהוא ישלח אותי לפסיכיאטרית שתבנה לי סיפור שיישמע אמין. הוא הבטיח לי שאין לי מה לדאוג, 'אני אשלח אותך לאנשים הנכונים בשעות הנכונות, ואני אתאם לך הכול'. ניתקתי איתו את הקשר בסופו של דבר, אבל מסיפורים של חברים שלי אני יודע בוודאות שיש לו קשרים בתוך הצבא".

"כולם באים אליי" קצין אח"מ ציון במשטרת ירושלים דאז, סגן-ניצב דורון בנאמו, תיאר את החקירה שנפתחה בפברואר השנה: "יש חשד לביצוע עבירות של זיוף ושימוש של מסמכים מזויפים. מעין מאכערים במגזר החרדי היו מאתרים חייבי גיוס, לוקחים אותם לפסיכיאטר ותמורת 800-500 שקל היו מוציאים להם אישורים שהם לא כשירים לשרת בשירות צבאי בגלל בעיה נפשית".

בחיפוש בביתו של יוספי נמצאו אז לטענת המשטרה יותר מ-100 אלף שקלים, שהיו מסודרים בחבילות שעל כל אחת מהן שם ופרטי אדם אחר. בחקירה התברר כי כל מועמד קיבל מסמך המעיד על סוגיות נפשיות שונות שבהן כביכול הוא לוקה, ואותו היה מגיש בהליך גיוסו לצבא. החקירה כללה עדויות של כמה פסיכיאטרים. מעצרם של יוספי ושל חשוד נוסף הוארך מספר פעמים, ובסיום החקירה הם שוחררו בתנאים מגבילים.

נחשד שסייע תמורת תשלום לצעירים חרדים לקבל פטורים מגיוס. חיים אהרון יוספי
נחשד שסייע תמורת תשלום לצעירים חרדים לקבל פטורים מגיוס. חיים אהרון יוספי

נחשד שסייע תמורת תשלום לצעירים חרדים לקבל פטורים מגיוס. חיים אהרון יוספי "אני אגלה לך סוד", פתח יוספי ואמר ל"דבורה לאה", תחקירנית "ידיעות אחרונות". "מולך יושב המטומטם הכי גדול. היו לי 70 אלף שקל. חצי שנה זה היה במקום שרק אלוהים ואני ידענו איפה זה. שישה ימים זה שכב על השולחן בסלון. עשו חיפוש בבית, שמונה בלשים, מצאו את הכסף. היו לי הסברים. אמרתי ש-30 אלף שקל שייכים לאיציק. לכאורה מתבקש תפנו לאיציק תשאלו. גם את זה (השוטרים) לא עשו. אמרתי שאני עוסק הרבה בענייני צדקה. שאלו, 'כשאשתך צריכה כסף, היא לוקחת מהמעטפות?'. הבנתי לאן הם חותרים, אמרתי שבשום פנים לא, זה צדקה. אם היא צריכה, מבקשת ממני. כי אם זה צדקה, איך אני לוקח משם. ניסו לומר 'אה, לא דיווחת על הכנסות'. אמרתי, סליחה, אתם צודקים, אבל גם לא דיווחתי על הוצאות. מצאו גם כל מיני ניירות, של פסיכיאטרים. תודה לאל, נגמר".

מה אתה בעצם עושה - מנחה אותם איך להיות משוגעים?
"מנחה או יודע איך לעשות את זה. מתמצא בכל פרטי החוק. עם כל הענווה, אני נחשב מספר אחת בארץ. אז חשדו בי שאני מזייף מסמכים כדי לעשות פטורים לבחורי ישיבות, לחב"דניקים".

וכולם באמת באים אליך?
"כולם באים אליי".

ואז מה?
"אני עוזר להם לראות... אני היום הפרופסור הבינלאומי בעולם שמטפל בעניינים האלה".

מה זה בעולם? זה לא קורה רק בארץ?
"לא, אם סתם לדוגמה מגיע אליי עכשיו השליח (של חב"ד) בקטמנדו או בקפריסין או ברוסיה, הבן שלו ישראלי. אני עזרתי לרב ברוסיה (שמו שמור במערכת) שהסתבך עם שני ילדים".

מה עושים ברוב המקרים, מארגנים פסיכיאטרים?
"כן".

ואז עלו עליך?
"חשדו בי".

מה זה חשדו? אתה אומר שאתה עושה את זה.
"תראי. צריך הוכחות. אם למשל אדם הרג מישהו, הרי כולם יודעים שיש פה אדם חי ואדם מת, עכשיו החשד הוא שיש פה קשר בין הרוצח לנרצח. אז יש ספק אם רצחתי בכוונה תחילה, האם זה בשוגג, האם זה במזיד, האם זה באונס".

בקיצור, לא הצליחו להוכיח קשר.
"תראי, אני כבר שבעה חודשים מחוץ לסרט. מצאו אצלי מספר מסמכים, הייתי 25 שעות בחקירה, שמונה ימים במעצר ועוד שבוע במעצר בית, והייתה לי גרסה. אמרתי, אני רק יועץ".

אז זהו, נגמר?
"בינתיים שבעה חודשים לא שמעתי מהם. מישהו אמר לי שהחוק אומר שאם תוך 180 יום לא חקרו אותי, גם אם רוצים להגיש כתב אישום קודם יש שימוע. תשמעי. מה שייגמר, זה גרם לי לקרבת אלוהים. ישבתי שמונה ימים (במעצר). היה לי מאוד קשה. ישבתי בחקירות כמו אריה, אבל כשגמרתי את החקירות הייתי מרוסק, מבולבל, שבור. לא מהתנאים, אלא מהבלבלה מה הם יודעים ומה הם לא יודעים. מזה הייתי מוטרד".

יצאת בנס.
"חד וחלק. מקווה שיצאתי מזה באמת. גם לא הגבילו אותי, אני ממשיך לעשות הכול".


"אני אלוף הארץ בקומבינות" יוסי (שם בדוי) ניסה עסקן חרדי אחר לפני שהגיע ליוספי. הוא מציג בפנינו אבחנה פסיכיאטרית קשה שהעניקה לו פסיכיאטרית דרך אותו עסקן אלמוני, אבל האבחנה לא עזרה ויוסי פנה ליוספי, לו הוא שילם לפי עדותו 7,000 שקלים במזומן. לדבריו של יוסי, כשיוספי לקח את הכסף הוא הדגיש שזה "לצורכי המשפוחה", מונח שחוזר בעדויות נוספות שהגיעו אלינו. "הגעתי ללשכה כבחור נורמלי, הקב"נית אמרה לי שאני כשיר להתגייס", מספר יוסי. "אחר כך, בפגישה עם יוספי הוא בירר איתי עם איזו קב"נית ישבתי וקבע לי איתה פגישה נוספת. שבוע אחרי שהיא חתמה לי שאני כשיר לגיוס ישבתי אצלה שוב והיא חתמה לי שאני לא מתאים לצבא וככה השתחררתי".

מחאת החרדים נגד הגיוס לצה"ל. ארכיון (צילום: עידו ארז)
יוספי יושב במשרדו ב"לב שומע", זרוע של "לב לאחים", ארגון גדול של היהדות החרדית הליטאית, שמקושר לגדולי הרבנים והפוליטיקאים במגזר. במשך השעות הרבות שתחקירנית "ידיעות אחרונות" ישבה אצלו הוא ניהל שיחות עם צעירים והוריהם שפנו אליו כדי שיעזור להם להתחמק מגיוס: בנים ובנות, חרדים, דתיים וגם חילונים. בשלב מסוים מתרחשת דרמה. סיפור ידוע, שאף הגיע לערכאות משפטיות, על נערה שביקשה לחמוק מגיוס באמצעות הצהרה על עצמה כדתייה, על אף שצה"ל הוכיח שאינה כזאת. בימים הקרובים, מתברר, היא אמורה לקבל את עונשה, וקרובי משפחתה פנו ליוספי שוב כדי שינסה לסייע.

"תשמע", הוא אומר לאדם מעברו השני של הקו, "היא הולכת לשבת 14 יום, וגם אם הולכת לשבת 20 יום זה שווה. שמעת אותי?". כשהשיחה הארוכה מסתיימת, הוא מסכם לדבורה לאה את הסיפור. "אני אומר לך, זה עצוב", הוא פותח. "בחורה מאוד יפה שאימא שלה מטורפת. הגיעה אליי כי אני מתמצא בחוקים, סיפרה שהבת שלה חוזרת בתשובה ולא רוצה להתגייס. אני אומר לה מאה פעמים שיושבים לה על הפייסבוק, עוקבים אחריה. תיזהרי. אחת מהמעלות שיש לי זה שאני מריח אנשים בטלפון. נפגשתי איתה בקראון פלזה. מגיעה בחורה עם מכנסיים, מבית ספר חילוני. לא נראית חרדית קלאסית וגם לא דתייה קלאסית. את רואה לפי ההופעה שהיא יושבת על הגדר".

ומה קרה עם זה?
"למרות שהאימא עורכת דין, אני ניסחתי לה את המכתבים. אפילו התרמתי אותה, כאילו לשם המצווה. אבל אז התברר שבפגישה שלה עם צה"ל חשפו בפני הבת שתי תמונות: אחת שהיא מחובקת עם בחור, ושנייה שרואים אותה ביום שישי בלילה במועדון או במסעדה לא כשרה".

אחר כך הוא חוזר שוב לקרוב המשפחה שמתקשר, ומנסים יחדיו למצוא פתרון. יוספי הפעם פסימי, לא מאמין שזה אפשרי, ומאשים את האימא בבלגן. "אין מה לעשות", הוא אומר לבן שיחו. "אני אלוף הארץ בקומבינות, אבל אתה לא מבין מה זה חמים עליה. הצליחה לעצבן את כל המערכות. את כל השטויות הם עשו. עזוב, אנחנו נשקיע והאימא תגיד שאמרנו שהבת שלה משוגעת. אני לא מתקרב לאימא הזאת".

לא חולפות דקות ולמשרד נכנס זוג חילונים שבנם נעצר על ידי צה"ל כעריק. יוספי עורך להם תצוגת תכלית, מסביר להם את הנהלים ומדגים את כל השטיקים. "אני הצעתי לתת אישור שהוא כאילו ממשיך... כיתה י"ב פעמיים", הוא חוזר על הפעולות שכבר ביצע. "אי אפשר לגייס ילד באמצע תיכון. אז אמנם הוא סיים עכשיו י"ב וצריך להתגייס, אבל אם הוא צריך שוב כיתה י"ב, ודאי לא יכולים לגייס אותו. אולי בעוד שנה. ובעוד שנה הוא פתאום יגיד (שחזר בתשובה). הם לא יידעו שהאישור הוא על בית ספר דתי".

וכך זה נמשך, בכל אחת מהפגישות. שיחות טלפון, ביקורים חטופים. מדי פעם הוא עובר מהטלפון הסלולרי לטלפון הקווי במשרדו, לקח מהחקירה שעדיין מתנהלת נגדו. הוא מעדיף להיזהר, גם אם בפני דבורה לאה הוא שופך הכול, כולל פרטים אישיים שהושארו מחוץ לכתבה מטעמים משפטיים ומשטרתיים. בסיום הפגישה השנייה איתו, כמעט על הדרך, דבורה לאה מספרת לו כאילו באקראי על בן דוד שלה שאמור להתגייס לצה"ל משום שהוא עזב את הישיבה ועקב כך אינו יכול לקבל מעמד של "תורתו אומנותו". "הוא יכול לבוא אליי", מציע יוספי, "יכול להיות שנצטרך לעשות לו קומבינות".

כתבנו ישי פורת שוחח אתמול עם יוספי, שמסר: "אני מסרב לתת כל תגובה. אני חושב שהמאמר שקרי לחלוטין. בזה אני מסיים".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה