הכדור בידיים שלהם: הקלות בה בני הנוער צורכים ריטלין

הכדור בידיים שלהם: הקלות בה בני הנוער צורכים ריטלין  , ספיר ליפקין , פרוגי ,  30/01/2018,

תקופת בגרויות החורף בעיצומה ותלמידים רבים מבקשים לצרוך ריטלין ושאר תרופות להפרעות קשב וריכוז, מכיוון שהם מאמינים שבו טמון המפתח להצלחה בלימודים. "לפעמים אני רואה שכותבים בווטסאפ, אם יש למישהו אולי ריטלין להביא לי להיום, יש בגרות בדיוק", מספר ש', 17, מירושלים ומוסיף: "אם מישהו מבקש ממני ובדיוק יש לי בתיק, אני נותן לו, שיהיה לו בהצלחה במבחן"

תקופת בגרויות החורף כבר בעיצומה, וכדור הריטלין נמצא בהישג ידם של תלמידים רבים, המתכוננים לבחינות הקרובות ולתקופת הלימודים האינטנסיבית. הם נוטלים אותו במטרה להישאר מרוכזים במשך שעות ארוכות, רואים בו כמפתח להצלחה ומאמינים שבו טמון סוד הקסם, שיקפיץ להם את הציונים.

אם חשבתם שכלל בני הנוער שנוטלים ריטלין הם בעלי הפרעות קשב וריכוז - טעות בידיכם. רבים מהם מכניסים את התרופה לגופם אף על פי שאין ברשותם כל מרשם המתיר זאת, וכן עושים זאת מבלי שהם מודעים להשלכות החמורות האפשריות בנטילת תרופות ללא מרשם מתאים. 



כתבת: ספיר ליפקין | קריינות: אלכסנדרה לוקש | צילום: יוגב אטיאס ומשי בן עמי | עריכה: דפי מקל

אם תהיתם איך התלמידים שאינם לוקים בהפרעות קשב וריכוז משיגים את הריטלין, התשובה קלה מכפי שתיארתם לעצמכם. בני הנוער מקבלים את הכדורים מחבריהם לספסל הלימודים, שאינם מהססים לבקשה, או חושבים לפני כן פעמיים: "אני מגיע לכיתה, שואל חבר אם יש לו ריטלין להביא לי, אני לא מסתכל על המינון", אומר אחד מבני הנוער לפרוגי.

"לפעמים אני רואה את זה בוואטסאפ. רושמים בקבוצה, אם יש למישהו אולי ריטלין להביא לי להיום, יש בגרות בדיוק", מספר ש', 17, מירושלים ומוסיף: "אם מישהו מבקש ממני ובדיוק יש לי בתיק, אני נותן לו, שיהיה לו בהצלחה במבחן".

נער נוסף, אשר נותן ריטלין לחבריו, עושה זאת בידיעה שמתעוררות אצלם תופעות לוואי שונות. "כשחברים שלי לוקחים ריטלין, זה הורס להם את כל היום. מרגישים עייפות, זה מוריד להם את כל מצב הרוח. אתה רעב ולא מצליח לאכול". עוד הוא מציין כי מדובר בתופעה שכיחה. "אני ממש לא היחיד, יש לי עוד חברים שנותנים ריטלין לחברים אחרים. זה דבר שהוא נפוץ".  
לצדם של אלו, ניתן למצוא בני נוער שעדים לתופעה, אך לרוב בוחרים שלא לעשות דבר בנידון. "הם יודעים שהם לא מקשיבים בשיעורים. הם חושבים שזה כדור שיסדר להם את הציונים. בדרך כלל זה לא עוזר, זה הכל פסיכולוגי", אומרת אחת הנערות שמכירה את התופעה מקרוב. נער אחר מוסיף כי "יש לי חמישה תלמידים שלוקחים ריטלין בכיתה, אז כולם מעבירים זה לזה".

ד"ר איתי גל, מומחה ברפואת ילדים וכתב הבריאות של ynet, מסביר כי הריטלין אינו מסייע לאלו שאינם בעלי הפרעות קשב וריכוז, אלא רק עלול להזיק להם. "ריטלין לא משפיע על מי שאין לו הפרעות קשב וריכוז, ולהפך - הוא יכול לגורם לתופעות לוואי חמורות. מכאבי ראש, הפרעות שינה ואפילו להפרעות בקצב הלב. המינון של הריטלין הוא מאוד חשוב וחשוב גם שהוא יהיה מאוד מדויק. הדבר דומה גם לקונצרטה ולאטנט, ולשאר התרופות להפרעות קשב וריכוז. מאוד חשוב לתפור את המינון הנחוץ על פי המשקל".

הכדור בידיים שלהם: הקלות בה בני הנוער צורכים ריטלין  , ספיר ליפקין , פרוגי ,  30/01/2018,

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה